کابینت چوبی

کابینت چوبی چیست؟ آیا کابینت آشپزخانه چوبی با کابینت روکش چوب تفاوت دارد؟ اگر بخواهم از کابینت چوب برای دکوراسیون آشپزخانه خود استفاده کنم چقدر باید هزینه کنم؟ چه چوب هایی برای تولید کابینت های چوبی مورد استفاده قرار می گیرند؟ مزایا و معایب آن ها چیست؟ پاسخ تمامی این قیبل از سوالات در این مقاله می باشد . شما همچنین می توانید برای دریافت راهنمایی های بیشتر با مشاورین گروه کاربلد و حرفه ای مانادنا در ارتباط باشید.

 

کاور کابینت آشپزخانه چوبی

 

کابینت آشپزخانه چوبی

کابینت به معنی قفسه می باشد که امکان جا دادن وسایل و ادوات آشپزخانه را دارد و این موضوع در زمان های گذشته نیز وجود داشت اما امروزه کابینت صرفا همچین مفهومی ندارد و به عنوان یک نقش اصلی برای تغییر دکوراسیون منزل و آشپزخانه به حساب می آید. در دهه های اخیر به دلیل مهم شناخته شدن اثر طبیعت در زندگی مردم نقش کابینت چوبی در زمینه طراحی و دکوراسیون آشپزخانه بسیار باب شده است.

زیرا چوب حسی از طبیعت و یک حس سرشار از سرزندگی را با خود به ارمغان می آورد که به نحوی یک سبک زندگی قدیمی را با تمام خاص و شیک بودن را یاد آور می کند. به همین دلیل استفاده از چوب و یا طرح های مشتق گرفته از چوب بسیار در دکوراسیون منزل و به خصوص در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل قصد داریم در ادامه در مورد کابینت آشپزخانه چوبی صحبت کنیم.

 

کابینت آشپزخانه چوبی

 

تفاوت کابینت چوبی با کابینت روکش چوب

وقتی از کابینت چوبی صحبت می کنیم این کابینت آشپزخانه چوبی شامل دو گروه می شود گروه اول کابینت هایی هستند که بدنه و درب آن ها از چوب ساخته شده است که طبیعتا گران قیمت هستند در صورتی که گروه دوم آن دسته از کابینت هایی هستند که بدنه و مغزی آن ها از چوب نیست اما درب آن ها با چوب و یا روکش چوبی معمولا کار می شود و قیمت بسیار مناسب تری نسبت به کابینت های گروه اول دارند.

کابینت روکش چوب در اصل یک کابینتی است که هسته و مغزی آن از ام دی اف می باشد که طرحی از چوب می باشد . به عبارتی بخش هایی از کابینت که در معرض دید هستند و نما دارند مانند درب کابینت که از چوب و یا به طور عمومی از روکش چوب استفاده می شود به صورتی که از یک روکش چوبی  بر روی بدنه کابینت پرس میکنند. در صورتی که برای کابینت چوبی علاوه بر اینکه قسمت های نمایی و در معرض دید از چوب می باشد بدنه اصلی کابینت هم از چوب ساخته شده است. در ادامه به این مطلب می پردازیم از چه چوب هایی برای ساخت کابینت آشپزخانه چوبی استفاده می کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

کابینت آشپزخانه چوبی

(کابینت آشپزخانه چوبی)

 

تفاوت کابینت چوبی با کابینت روکش چوب

(کابینت آشپزخانه روکش چوب)

 

برای تولید  کابینت چوبی از چه چوب هایی استفاده می شود؟

انواع چوب ها امکان و قابلیت این را دارند که در  ساخت کابینت از آن ها استفاده کرد. هر کدام از این چوب ها ویژگی و مشخصه های منحصر به فرد خود را دارند که هر کدام به نوعی زیبایی خاصی را به کابینت و در نتیجه فضای آشپزخانه می دهد. اما به طور کلی بیشتر از چوب های افرا، بلوط، گردوی آمریکایی، گیلاس و کاج در ساخت کابینت های چوبی استفاده می شود که به ویژگی هر کدام  از آن ها در زیر پرداختیم.

چوب افرا

این سبک از چوب با رگه رگه هایی که شامل رنگ ثابتی هستند همراه می باشد. اگر می خواهید کابینتی که استفاده می کنید از لحاظ رنگ یک رنگ باشد و نا یکنواختی نداشته باشد پیشنهاد ما برای شما این است که کابینتی را خریداری کنید که از این چوب در آن به کار رفته باشد.

 

چوب کابینت افرا

 

چوب بلوط

چوب بلوط نسبت به چوب افرا از رنگ روشن تری برخوردار می باشد که باعث می شود رگه های آن مشخص تر باشند.

 

چوب کابینت بلوط

 

چوب گردوی امریکایی

این سبک از چوب بسیار زیبا، متراکم است که دوام بالایی دارد و رگه های موجود در آن کاملا واضح می باشند.  این چوب بسیار ظاهر خاص و منحصر به فردی دارد.

 

چوب کابینت گردو آمریکایی

 

چوب گیلاس

در منابعی ذکر شده است که چوب گیلاس رفته رفته اگر در معرض نور قرار بگیرد رنگ ان روشن تر می شود. یعنی اگر کابینتی را تهیه کنید که از این چوب در آن به کار رفته باشد بعد از نصب در آشپزخانه اگر به طور مداوم در معرض نور قرار بگیرد به مرور زمان تغییر رنگ می دهد و روشن تر می شود.

چوب گیلاس دو نوع دارد؛ نوع اول بدون گره و نوع دوم با گره می باشد. این چوب یکی از چوب هایی است که بسیار با دوام می باشد که در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشد.

 

چوب کابینت گیلاس

 

چوب کاج

این چوب نرم می باشد که در مقایسه با چوب های سخت تر، زودتر آسیب می بینند.

 

چوب کابینت کاج

 

مزایا و معایب کابینت آشپزخانه چوبی

در این قسمت از مقاله به مزایا و معایبی که کابینت آشپزخانه چوبی دارد می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

مزایای کابینت آشپزخانه چوبی

 

1 . چوب از طرح زیبایی برخوردار است

کابینت های چوبی بسیار زیبا، جذاب و دارای نقش و نگار زیبایی می باشند که طبیعت را به قلب خانه یعنی آشپزخانه می آورند. نکته جالب این است که بدانید هیچ دو چوبی پیدا نمی شوند که بافت یکسانی داشته باشند.

2 . برخورداری از انعطاف پذیری و سازگاری بالا

چوب از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و به روش های متنوعی می توان آن را طرح داد، به عبارتی چوب از امکان ابزار خوری بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل کابینت های چوبی طرح های متنوعی دارند.

3 . از دوام بالایی برخوردارهستند.

همانطور که می دانیم و در بالا ذکر شد همه کابینت ها از دوام بالایی برخوردار هستند اما چون جنس چوب ها با هم متفاوت هستند، میزان دوام آن ها با هم متفاوت می باشد. چوب های با کیفیت مانند چوب گیلاس که یکی از با دوام ترین چوب ها می باشد طول عمر بالایی دارند که به همین دلیل بسیار گران هستند.

4 . انواع دستگیره و یراق آلات قابلیت نصب دارند .

چوب با توجه به جنس و ویژگی های منحصر به فردی که دارد هر نوع دستگیره، یراق آلات و ابزار آلات را می توان بر روی کابینت های چوبی نصب کرد.  همین امر سبب می شود که باعث می شود که کابینت های چوبی بواسطه اینکه می توان از تزئینی های بسیار استفاه کرد زیبایی بسیاری داشته باشند.

 

مزایای کابینت آشپزخانه چوبی

 

معایب کابینت آشپزخانه چوبی

هر چیزی در این دنیا علاوه بر تمام نکات خوبی که داشته باشد قطعا از عیوبی هم بر خوردار است، کابینت چوبی هم از این قضیه مستثنی نیست و در کنار تمام مزایایی که دارد معایب هم نیز دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است.

 1 . کابینت های چوبی با آب و رطوبت البته بیشتر با آب صدمه می بینند و از مقاومت بالایی برخوردار نیستند.

2 . نفوذ حشرات به چوب بسیار ساده تر از نفوذ به سایر مواد می باشد. باید توجه داشته باشید که همه چوب ها مقاومت یکسانی در برابر حشرات از خود نشان نمی دهند یعنی که به عنوان مثال چوب هایی مانند سرو و ساج مقاومت بیشتری در برابر نفوذ حشرات نشان می دهند و اگر از این چوب ها در کابینت های چوبی استفاده شود، باعث می شود که به کابینت آسیبی وارد نشود.

3 . هزینه نصب و همچنین نگهداری کابینت چوبی بالاست

هزینه نصب، تعمیر و نگهداری کابینت‌های چوبی در مقایسه با کابینت‌های فلزی بسیار هزینه بر تر است. دلیل این امر این است که متریال این کابینت ها از چوب طبیعی می باشد و ابزار مربوط به نصب و یا تعمیر آن ها گران است. در بعضی موارد هم مجبور هستید که کابینت جدید تهیه کنید.

 

معایب کابینت آشپزخانه چوبی

 

کابینت آشپزخانه چوبی کلاسیک یا مدرن

برای این مطلب باید عرض کنم خدمتتون که این مطلب بر می گرده به این قضیه که می خواهید کابینتی که برای آشپزخانه خود خریداری می کنید متریال اصلی به کار رفته در آن چوب باشد و یا فقط طرح چوب باشد یعنی انتخاب این موضوع هم به سلیقه شخصی و هم  بودجه شما بر می گرده. زیرا تمام کابینت هایی که مغزی آن ها چوب طبیعی می باشد در واقع کابینت تمام چوب می باشد در دسته کابینت های کلاسک قرار می گیرد و در مقابل کابینت هایی که مغزی آن ها ام دی اف می باشد و بر روی درب آن ها روکش چوبی کار شده است در دسته کابینت های مدرن قرار می گیرد.

 

کابینت آشپزخانه چوبی کلاسیک

(کابینت آشپزخانه چوبی کلاسیک)

 

کابینت آشپزخانه چوبی مدرن

(کابینت آشپزخانه چوبی مدرن)

قیمت کابینت چوبی

همانطور که می دانید قیمت نهایی کابینت به عوامل مختلفی مانند نوع چوب، ابزار و یراق آلات به کار رفته و غیره بستگی دارد. اما اگر بخواهیم به طور حدودی و تقریبی قیمت کابینت های چوبی و روکش چوبی را به ازای هر متر طول خدمت شما ارائه بدهیم میتوانید جدول زیر را مشاهده کنید. توجه کنید این قیمت ها بر اساس یک متر طول می باشد و نه متر مربع یعنی منظور فاصله ای است که که کابینت بر روی کابینت قرار می گیرد پس به این نکته دقت داشت باشید. باز هم یادآور می شوم که این قیمت ها حدودی هستند.

 

قیمت کابینت چوبی و ابزار و یراق

 

نوع کابینت چوبیحداقل قیمت

حداکثر قیمت

کابینت تمام چوب8/000/00014/000/000
کابینت روکش چوبی5/000/0007/000/000

*قیمت ها به تومان  و مربوط به سال 1400 بوده و نوسانات قیمتی بازار در آن دخیل می باشد.

 

برای اطلاع میتوانید قیمت های دقیق را در مقاله قیمت کابینت ببینید

 

 

گالری عکس کابینت آشپزخانه چوبی

.

تولید کابینت آشپزخانه چوبی

 

کابینت آشپزخانه چوبی

 

کابینت آشپزخانه چوبی

 

کاور کابینت آشپزخانه چوبی

کاور کابینت چوبی

 

کابینت آشپزخانه چوبی مدرن

 

کابینت آشپزخانه چوبی کلاسیک

 

کابینت آشپزخانه چوبی

 

مزایای کابینت آشپزخانه چوبی

 

قیمت کابینت چوبی

 

کابینت آشپزخانه چوبی

 

 

 

7 Comments

  • سلام، خسته نباشید، کابینت روکش چوبی هم مثل کابینت چوبی محکمه؟

    • با سلام کاربر عزیز، کابینت روکش چوبی به این دلیل که فقط درب و قسمت نمای آن از روکش چوب طبیعی استفاده شده است قطعا استحکامی که کابینت چوبی دارد را ندارد اما شما می توانید با اعمال رنگ های ضد آب و اشعه یو وی کابینت خود را علاوه بر زیبایی بصری بخشیدن، طول عمر آن را نیز افزایش دهید.

  • با عرض سلام و خسته نباشید، می خواستم ببینم که کابینت چوبی قابلیت رنگ شدن رو داره ؟

    • با سلام کاربر عزیز، کابینت چوبی به این دلیل که از چوب طبیعی استفاده می شود از لحاظ زیبایی کمتر دیده شده که آن را رنگ کنند زیرا شیار ها و رگه های موجود بر روی کابینت یادآورنده ی طبیعت می باشد اما معمولا بله این امکان را دارد که رنگ بشود هم رنگ های شفاف که باعث می شود خود رنگ طبیعی چوب بیشتر نمایان شود و هم رنگ های غیر شفاف گه رنگ کابینت به کلی عوض می شود.

  • سلام، می خواستم ببینم برای کابینت های روکش چوبی هم از جنس همون چوب هایی که برای ساخت کابینت چوبی استفاده می شه یا فرق دارن؟

    • با سلام کاربر عزیز، دلیل استفاده از کابینت های روکش چوبی کم بودن هزینه نسبت به کابینت چوبی است، استفاده از روکشی با جنس مشابه با کابینت چوبی باعث افزایش قیمت این نوع کابینت می شود. به همین دلیل این روش رایج نیست ولی در صورت درخواست مشتری امکان پذیراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *