کابینت پلی اورتان همان کابینت از جنس ام دی اف یا چوبی است که پوششی از رنگ پلی اورتان polyurethane paint روی سطح آن را پوشانده است. رنگ پلی اورتان نسبت به رنگ های دیگر دارای کیفیت و طول عمر بالاتری می باشد. و از نظر قدرت چسبندگی بر روی سطح چوب و ام دی اف خام بسیار مناسب است و سریع خشک می شود. اما به نظر شما به چه دلیل به جای استفاده از ام دی اف ملامینه یا هایگلاس از ترکیب ام دی اف خام با رنگ پلی اورتان استفاده می کنیم؟  در ادامه مطالب همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را با شما در میان بگذاریم.

قیمت کابینت پلی اورتان

چرا کابینت پلی اورتان؟

در کابینت های ام دی اف یا گلاس با توجه به روکشی که دارند نمی توان از سی ان سی یا ابزار های نجاری برای حکاکی و ایجاد طرح استفاده کرد. باید برای محافظت از مغز ام دی اف و هایگلاس حتما از نوار های لبه پی وی سی استفاده کرد که باعث کاهش زیبایی کار می شود.اگر در ساخت کابینت از ام دی اف خام رنگ شده استفاده شود و با رنگ پلی اورتان پوشش داده شود. دیگر نیازی به استفاده از نوار های پی وی سی نیست. از ویژگی های این کابینت ها ، قابلیت انتخاب رنگ از میان بی شمار رنگ و قابلیت فرم دهی بالا و تولید کابینت در طرح های متفاوت می باشد.

اما همچنان برخی از مشکلات و محدودیت‌ها در استفاده از کابینت‌های ام دی اف و گلاس وجود دارد. به طور کلی، این نوع کابینت‌ها برای حکاکی و ایجاد طرح با استفاده از سی ان سی یا ابزارهای نجاری مناسب نیستند. اما با استفاده از مواد و روش‌های مناسب می‌توان برخی از محدودیت‌ها را رفع کرد.
اگر کابینت‌ها با استفاده از ام دی اف خام رنگ شده و با رنگ پلی‌اورتان پوشش داده شوند، نیازی به استفاده از نوارهای لبه پی وی سی برای محافظت از لبه‌ها نخواهید داشت. این روش باعث می‌شود که کابینت‌ها زیبا و صاف به نظر برسند و از طرح‌های متفاوتی نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین، با انتخاب رنگ از میان بیشمار رنگ‌ها، می‌توانید کابینت‌ها را به طور کامل به سلیقه خود و به تناسب دکوراسیون داخلی فضای خود بسازید.

مطالعه بیشتر: کمد کلاسیک لوکس

از دیگر ویژگی‌های کابینت‌های ام دی اف و گلاس، قابلیت فرم دهی بالا است. به عبارت دیگر، با استفاده از این مواد می‌توان طرح‌های خاص و منحصر به فردی را در کابینت‌ها پیاده‌سازی کرد. با توجه به قابلیت‌های ذکر شده، این نوع کابینت‌ها همچنان جایگاه ویژه‌ای در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی دارند و محبوبیت زیادی دارند.
به طور کلی، هر نوع کابینتی که برای فضای خود انتخاب می‌کنید، باید با توجه به نیازها، سلیقه شخصی و محدودیت‌های موجود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. کابینت‌های ام دی اف و گلاس نیز در بسیاری از مواقع می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند، اما نکته‌های فوق را در نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
خرید کابینت پلی اورتان

قیمت کابینت پلی اورتان

قیمت کابینت های پلی اورتان به مواردی همچون mdf ، رنگ ، چوب ، لولا و ریل و جک و غیره بستگی دارد. اما به صورتی کلی می توان گفت کابینت های پلی اورتان هزینه بیشتری نسبت به کابینت های ام دی اف و هایگلاس دارند. زیرا قیمت رنگ در این کابینت ها و هزینه ی رنگ آمیزی بیشتری دارند. در شرایط برابر از نظر متریال ، کابینت های پلی اورتان بین 50 تا 60 درصد هزینه بالاتری نسبت به کابینت های ام دی اف دارد.

کابینت های پلی اورتان، در مقایسه با کابینت های ام دی اف و هایگلاس، به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، قیمت بالاتری دارند. یکی از عوامل اصلی این اختلاف هزینه، مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابینت های پلی اورتان است. پلی اورتان یک ماده پلیمری است که شباهتی به چوب دارد و در مقایسه با MDF، چوب و لولا از قیمت بالاتری برخوردار است.

همچنین، رنگ آمیزی کابینت های پلی اورتان نیز باعث افزایش هزینه می‌شود. این نوع کابینت‌ها بعد از ساخت، به طور کامل رنگ آمیزی می‌شوند و از روش‌های خاصی برای ایجاد ظاهری شیک و براق استفاده می‌کنند. این فرایند همراه با هزینه‌های خاص خطرناکی همچون انجام روش‌های رنگ آمیزی پیچیده و استفاده از مواد رنگی اختصاصی است که همگی به افزایش قیمت کابینت های پلی اورتان منجر می‌شوند.

کابینت پلی اورتان

بنابراین، به طور کلی می‌توان گفت که کابینت پلی اورتان نسبت به کابینت های ام دی اف هزینه بیشتری دارند. در شرایط مشابه از نظر متریال، هزینه کابینت پلی اورتان حدود 50 تا 60 درصد بیشتر از کابینت های ام دی اف است. اما ارزش اضافه ای که کابینت های پلی اورتان از نظر ظاهر، دوام و مقاومت به ارمغان می‌آورند، ممکن است این اختلاف قیمت را توجیه کند و برای برخی افراد قابل قبول باشد.

مزایای کابینت های پلی اورتان

برای ساخت مدل های مختلف کابینت با استفاده از چوب و یا ام دی اف و رنگ پلی اورتان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

1.این کابینت ها دامنه رنگی گسترده ای دارند که باعث می شود مشتری گزینه های زیادی برای انتخاب داشته باشد.

2.میزان براقیت و مات بودن کابینت ها را هم خودتان انتخاب می کنید.

3.رنگ پلی اورتان به سرعت خشک شده و میزان چسبندگی بالایی دارد.

4.اگر کابینت دچار آسیب دیدگی و صدمه شود قابلیت ترمیم و رنگ آمیزی مجدد وجود دارد.

کابینت پلی اورتان

معایت کابینت پلی اورتان

اختلاف قیمت کابینت های پلی اورتان با کابینت های هایگلاس زیاد نیست. با این تفاوت که با استفاده از پوشش رنگ و ام دی اف میتوان کابینت نئوکلاسیک طراحی کرد که این نوع از کابینت ها بسیار پر طرفدارتر از کابینت های معمولی می باشد. از معایبی که این کابینت ها دارند می توان به گران قیمت بودن نوع خارجی آن ها اشاره کرد . همچنین اگر به شکل اصولی نگهداری نشوند و در شرایط محیطی نا مطلوبی باشند ، کدر شده و نمای زیبای خود را از دست می دهد.

با استفاده از پوشش رنگ و ام دی اف، می‌توان کابینت‌های نئوکلاسیکی طراحی کرد که این نوع از کابینت‌ها به دلیل ظاهر زیبا و جذابشان، بسیار مورد توجه و علاقه قرار می‌گیرند. اما در مقابل، این کابینت‌ها دارای قیمتی بیشتر نسبت به کابینت‌های معمولی هستند. این اختلاف قیمت به دلیل استفاده از مواد خارجی و مرغوب‌تر در ساختار کابینت‌ها بوجود می‌آید.

یکی از معایب این نوع کابینت‌ها، حساسیت آن‌ها به شرایط محیطی است. اگر کابینت‌ نئوکلاسیک به شکل اصولی نگهداری نشوند یا در محیط‌های نامطلوبی قرار گیرند، ممکن است کدر شده و زیبایی ظاهری خود را از دست دهند. برای حفظ نمای زیبا و درخشان آن‌ها، نیاز است تا به صورت منظم تمیز شده و از تماس با آب یا مواد شیمیایی قوی پرهیز شود.

با این حال، کابینت‌های نئوکلاسیک با طراحی برجسته و استفاده از پوشش‌های رنگی و ام دی اف، گزینه‌ی محبوبی در دکوراسیون داخلی منازل و محل‌های تجاری محسوب می‌شوند. انتخاب مناسبی برای آنان است که به دنبال ظاهری لوکس و شیک در فضاهای خود هستند.

اجرای رنگ پلی اورتان بر روی MDF خام

برای ساخت رنگ پلی اورتان از ترکیب رزین و هادرنر ( نوعی سخت کننده که از مشابه آن در اتومبیل سازی ساخته می شود) استفاده می شود. که این مواد باعث افزایش مقاومت کابینت در برابر نور خورشید ، رطوبت و مواد شوینده می شود. این رنگ دارای کیفیت بسیار بالا می باشد. که مانند دیگر رنگ های پودری به رنگ پوست پرتقالی در نمی آید. و همانطور که گفتیم در مدت زمان کوتاهی خشک شده و رطوبت موجود در آن به بافت چوب نفوذ نکرده و به آن آسیبی نمی رساند. این کابینت ها مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط و خش نیز دارند.

انواع رنگ پلی اورتان

رنگ های پلی اورتان به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. یکی بر پایه روغن و دیگری بر پایه آب است. رنگی که بر پایه روغن می باشد دارای غلظت بیشتری است و دیرتر خشک می شود. اما از نظر کیفی دارای طول عمر بالاتری است. اما رنگ های پلی اورتان بر پایه آب رقیق هستندو به سرعت خشک شده و کیفیت بهتری دارند به همین دلیل برای تولید کابینت با رنگ پلی اورتان بر پایه آب لازم است ، چند دست رنگ کاری روی سطح کابینت انجام شود.

در بازار دو نوع رنگ پلی اورتان وجود دارند که یک نوع خارجی و نوع ایرانی می باشد. رنگ های خارجی کیفیت و قیمت بالاتری دارند. که در مجموع این رنگ جزو رنگ های گران قیمت در صنایع چوب می باشد. از این رنگ می توان در تولید کابینت آشپزخانه ، کمد های دیواری پلی پورتان نیز استفاده کنید.

کابینت پلی اورتان براق

تمام محصولات چوبی و روکش های چوبی پس از ساخت ، رنگ آمیزی می شوند. رنگ پلی اورتان مانند لاک بر روی سطح چوب قرار می گیرد و از سطح محافظت می کند. اگر سطح دچار خراشی عمیق شود یا کیفیت رنگ مصرفی پایینی داشته باشد ، بافت چوب پس از مدتی خشک شده و دچار ترک و آسیب دیدگی می شود. انتخاب رنگ براق یا مات تاثیری بر قیمت ندارد پس مشتریان می توانند آن را با سلیقه خود انتخاب کنند.

همچنین میتوان برای شفافیت بیشتر کابینت ها از رنگ پولیش که به شکل مایع ای غلیظ است ، استفاده شود تا ضخامت بیشتری به سطح کار بدهد. باید بدانید که کابینت های پولیشی بهترین نوع کابینت های براق هستند. از مراحل تولید کابینت ، ساخت بدنه ، فرم دهی ، پرس روکش چوب ، سنباده زنی ، زیرسازی اولیه ، پاشش رنگ و لاک محافظتی می باشند.

کابینت پلی اورتان چیست؟

ام دی اف خامی است که از رنگ پلی اورتان برای پوشش روی سطوح چوب زده می شود. رنگ پلی اورتان طول عمر بالاتری نسبت به رنگهای دیگر دارد. همچنین به علت داشتن قدرت چسبندگی برای استفاده در سطوح چوب و ام دی اف خام مناسب است.

رنگ پلی اورتان روی ام دی اف خام

برای افزایش مقاومت کابینت در برابر رطوبت و مواد شوینده در رنگ پلی اورتان از نرکیبات رزین و هادرنر استفاده می شود. این رنگ در مدت زمان کوتاهی خشک می شود.

مراحل تولید کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان براق

تمام محصولات چوبی بعد از ساخت، رنگ آمیزی می شوند. رنگ پلی اورتان روی سطوح مثل لاک می نشیند. بافت چوب بر اثر ایجاد خراش بعد از مدتی خشک می شود و ترک می خورد. برای شفافیت بیشتر می تواند از رنگ پولیش استفاده کنید.

مزایای کابینت پلی اورتان

معایب کابینت پلی اورتان

گران قیمت بودن ان و نگه داری نادرست ار آن تغییر رنگ می دهد و کدر می شود. همچنین اگر کابینت پلی اورتان خشک شود روی سطوح آن گرد و غبار می نشیند.

مدل های کابینت پلی اورتان

رنگ بندی کابینت پلی اورتان
کابینت پلی اورتان رنگ کلاسیک
این نوع از کابینت ها رنگ درب و سایر بخش های آن توسط سی ان سی ابزار زنی می شود و بعد رنگ آن زده می شود. به دلیل پرکار و شلوغ بودن طرح این کابینت ها برای محیط هایی که دارای دکوراسیون کلاسیک می باشند مناسب است.
کابینت پلی اورتان رنگ مدرن
این نوع کابینت ساده بوده و به ندرت سایربخش های آن ابزار زنی می شود. این کابینت ها دارای بدنه ام دی اف خام و رنگ های متنوع زیادی می باشند.
فرق کابینت پلی اورتان و پلی استر
پلی اورتان و پلی استر پوششی هستند که روی چوب طبیعی یا ام دی اف خام قرار می گیرند و باعث افزایش کیفیت آن می شوند. ماده جامد بیشتری در ساختار مولکولی رنگ پلی استر وجود دارد. همین موضوع نشان می دهد که پلی استر نسبت به پلی اورتان مقاومت بالایی دارد. بهتر است از پوشش پلی استر به جای پلی اورتان در محیط هایی که آسیب پذیری بیشتری دارد استفاده شود.
رنگ پلی اورتان روغنی
به رنگی اشاره دارد که برای رقیق تر شدن از حلال های روغنی استفاده می شود. این نوع رنگ دارای پوشش قوی ای برای چوب یا ام دی اف می باشد. رنگ پلی اورتان را چند بار روی سطح چوب زده می شود. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن چوب هر لایه بعد از اتمام رنگ زدن باید کاملا خشک شود. رنگ پلی اورتان روغنی به وسایل چوبی جلا و زیبایی بیشتری می دهد و ظاهر اصلی چوب را بهتر نشان می دهد.
کابینت پلی اورتان سفید
یکی از پرطرفدارترین رنگ ها در کابینت پلی اورتان رنگ سغید می باشد. این موضوع برای کابینت پلی اورتان سفید صدق می کند. استفاده از رنگ سفید فضای آشپزخانه را دلباز و بزرگتر نشان می دهد.
کابینت پلی اورتان سبز
رنگ سبز در دوکوراسیون خانه ها استفاده بیشتری می شود. یکی از پرطرفدارترین رنگ ها در سبک کابینت نئوکلاسیک کابینت پلی اورتان سبز می باشد.
کابینت پلی اورتان براق
ساختن رنگ پلی اورتان طوری است که در هر رنگی با درصد براق بودن دلخواه می توانید سفارش دهید. کابینت پلی اورتان براق برپایه روغن می باشد. همین مسئله باعث دوام و ماندگاری آن بیشتر از نمونه های مات می شود. براق بودن کابینت باعث روشن شدن آشپزخانه می شود. یکی از پرطرفدارترین کابینت ها در سبک کابینت مدرن کابینت های براق می باشند.
نحوه نگهداری صحیح از کابینت پلی اورتان
کابینت پلی اورتان به دلیل دارا بودن کیفیت بالا نیازی به مراقبت ندارد. کابینت پلی اورتان به دلیل مقاومت بسیار خوبی که در برابر خراش و سایش دارد جزء زیرگروه مقاوم ترین کابینت ها می باشد. مراقب بیشتر از کابینت به عمر و زیبایی آن افزوده می شود.
کابینت پلی اورتان سوپرلوکس
اگر علاقمند به طراحی لوکس هستید، با دیدن کابینت منبت کاری شده نظر شما جلب خواهد شد. این نوع کابینت ها یکی از گران ترین کابینت های آشپزخانه می باشد.
تفاوت دو کابینت پلی اورتان و ممبران
کابینت ممبران از جنس پی وی سی می باشد. این نوع کابینت به عنوان کابینت وکیوم شناخته می شود و تنوع بسیار زیادی دارد. کابینت ممبران در دسته های کلاسیک و مدرن ساخته می شوند. کابینت ممبران بدون شکاف و درز می باشد. به دلیل یکپارچگی سطح، زیبایی آن چند برابر می شود. کابینت پلی اورتان عملکرد بهتری از نظر مقاومت در برابر رطوبت دارد. کابینت پلی اورتان و ممبران تنوع بسیار بالایی دارند.
کابینت پلی اورتان
سخن پایانی

رنگ پلی اورتان بهترین رنگی است که در صنعت کابینت سازی و چوب استفاده میشود. مهم ترین مزایای تولید کابینت پلی اورتان ، قابلیت ضد آب بودن ، خشک شدن سریع ، مقاومت بالا ، ظاهر بروز و زیبا ، کیفیت و دوام بالای آن می باشد. برای سفارش کابینت دلخواه خود می توانید با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل فرمایید تا از خدمات و مشاوره ی متخصصین مجموعه مانادنا در این زمینه بهرمند شوید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *