کابینت پی وی سی

در این مقاله قصد داریم شما را با کابینت پی وی سی، و مطالبی مانند کابینت آشپزخانه پی وی سی، مزایا و معایب و قیمت این نوع کابینت ها آشنا سازیم. پس با ما همراه باشید.

کابینت پی وی سی

کابینت پی وی سی چه کابینتی است؟

به طور کلی پی وی سی مخفف کلمه پلی وینیل کلراید می باشد که یک پوشش پلیمری پلاستیکی می باشد که سومین  ماده پلیمری پر کاربرد در دنیاست. از این پوشش ورقه هایی به ضخامت 1.5 تا 2 سانتی متر بریده می شود و بر روی کابینت ها، کمدها و حتی کشوها را میشود کار کرد. عمدتا رنگ کابینت پی وی سی سفید می باشد.

معمولا از این ماده پی وی سی و در صنعت کابینت سازی در اطراف سینک ظرفشویی که جایی است به طور مرتب در تماس با آب و رطوبت می باشد استفاده می کنند زیرا این ماده ضد آب می باشد و در مقابل آب و رطوبت به خوبی مقاومت می کند.  به طور کلی حتی اگر در محیط آشپزخانه از کابینت آشپزخانه پی وی سی استفاده نمیکنید سعی کنید در اطراف سینک ظرفشویی از پی وی سی استفاده کنید که اطراف سینک شما دچار آسیب نشود.

انواع کابینت های پی وی سی

انواع کابینت های پی وی سی

در بازار انواع و مدل های این کابینت معمولا محدود می باشد، با اینکه از طرفداران زیادی برخوردار می باشد اما به دلیل اینکه ساخت هر کدام از این کابینت ها زمان زیادی را طی می کند تا آماده شود و همچنین بعد از آماده شدن زمان زیادی را هم سپری می کند تا در بین مردم و مشتریان شناخته شوند. به همین دلیل در طرح ها و مدل های متنوعی در بازار یافت نمی شوند اما به طور کلی به طور معمول در دو نوع مات و هایگلاس وجود دارند.

تفاوت میان کابینت های پی وی سی و ام دف

تفاوت میان کابینت های PVC و MDF

اگر بخواهیم  کابینت های پی وی سی و کابینت ام دی اف را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که در سال های اخیر بخصوص یکی دو سال اخیر پی وی سی بسیار محبوب شده است و مشتریان زیادی پیدا کرده است. به دلیل اینکه کابینت آشپزخانه پی وی سی در مقابل رطوبت، آب، هر گونه ضربه، مواد اسیدی و روغنی و دما از خود مقاومت نشان می دهند و در نتیجه از طول عمر بالاتری برخوردار می باشد. و همچنین استفاده از این مدل کابینت ها زیبایی خاص و منحصر به فردی به آشپزخانه و هر محیط دیگری می دهند.

کابینت پی وی سی در دو نوع مات و هایگلاس در بازار وجود دارند و عرضه می شوند.  البته نوع براق آن ها هم مشتریان خاص خود را دارند اما اغلب در دو نوع مات و هایگلاس وجود دارند به پی وی سی و ام دی اف نگاهی مقایسه ای داشته باشیم، می توانیم بگوییم پی وی سی از ام دی اف بسیار جلوتر خواهد بود.

از دیگر تفاوت های میان این دو می توان گفت که استفاده و نگهداری که از کابینت های پی وی سی آسانتر و راحتتر از کابینت های ام دی اف می باشد که دلیل آن هم به ضد آب و رطوبت و سایر موارد بر می گردد. در ضمن طراحی و نصب کابینتهای پی وی سی در مقایسه با ام دی اف تفاوت هایی دارد که اولی معمولا راحتتر می باشد به همین دلیل مشتریان به سمت این مدل کابینت ها جذب می شوند.

طرز ساخت کابینت پی وی سی

طرز ساخت کابینت پی وی سی

برای ساخت این کابینت ها باید یک سری مراحل را طی کرد که به آن ها می پردازیم. البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که طراحی و ساخت این نوع کابینت ها نیاز به مهارت، تخصص، دقت، ظرافت و تسلط بالایی دارد که باید یک سری فاکتور ها را در حین طراحی رعایت شود و دقت کافی خرج شود تا خروجی کار خوب بوده و در نهایت طرح زیبا و بدون نقصی از آب در بیاید.

1. اندازه گیری

اولین گام و مرحله برای طراحی و ساخت این کابینت ها اندازه گیری فضای مورد نظر می باشد. به طور مثال اگر می خواهید برای آشپزخانه کابینت طراحی کنید، باید ابتدا فضای آشپزخانه را اندازه گیری کنید. در فضای آشپزخانه باید به یک سری نکات توجه کرد مانند انشعاب های لوله ها، هود و اندازه آن، خود لوله ها، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و وسایلی از این قبیل. به عنوان مثال اگر در آشپزخانه خود دارای هود هستنید باید فضایی را مثلا بین 60 تا 90 سانتی متر به عنوان فضای خالی در نظر بگیرید. برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هم فضایی به اندازه 60 سانتی متر را به عنوان فضای خالی در نظر بگیرید. توجه داشته باشید شما باید به ابعاد یخچال هم توجه کنید که برای آن فضایی در اندازه   95 در 180 سانتی متر مربع معمولا اکتفا می کند. برای سینک هم در آشپزخانه ابعادی حدود 120 در 60 سانتی متر مربع برای فضای خالی کافی است.

اندازه گیری کابینت پی وی سی

2. طراحی کردن کابینت

 یک کابینت ساز خوب و ماهر و کار بلد باید  بتواند با استفاده از نرم افزارهایی مانند 3Dmax و یا catia مدل و طرح کابینت را در نرم افزار طراحی کند و آن را در عمل اجرا کند. با استفاده از این نرم افزارها  شما می توانید مدل دلخواه کابینت را با توجه به شکل و فضای آشپزخانه طراحی کرد.

در مراحل ساخت و ساز کابینت یک سری کارها نیاز به دقت بالا تری دارند مانند این مرحله. مرحله برش نیز از آنجایی بسیار اهمیت دارد که باید ضخامت صفحات کابینت و قطعات به طور یکسان برش بخورند. در حین پروسه برشکاری باید به این امر توجه کنید که کابینت مورد نظر دیواری است یا زمینی زیرا این نکته در ابعاد برش تاثیر گذار است.

 در حال حاضر، صفحاتی که از لبه های گرد برخوردار می باشند برای ساخت کابینت های زمینی استفاده می شود که عرض، ارتفاع و عمق آن ها به ترتیب برابر 60، 72 و 56 سانتی متر می باشد. پس از اینکه اقدامات بالا انجام شد، باید از سالم بودن ضخامت ورقه های پی وی سی اطمینان حاصل فرمایید که اگر عیبی داشته باشند ابتدا باید آنها را بر طرف کنید.

  طراحی کردن کابینت پی وی سی  

3. چسباندن لبه ها

به این دلیل در این فرآیند لبه های کابیت را می چسبانند که لبه های کابینت در مقابل آب، رطوبت محافظت شوند  و مقاومت داشته باشند. این فرآیند با استفاده از چسباندن نوارهایی با اندازه های مختلف صورت می گیرد که ابزار و ماشین آلات مخصوص این کار استفاده می شود. همچنین چسباندن لبه های کابینت های پی وی سی زیبایی قابل توجهی را به کل پروسه طراحی و ساخت کابینت دارد.

   چسباندن لبه ها کابینت پی وی سی

4. نصب و مونتاژ

پس از طی مراحلی که در بالا ذکر شد ابتدا باید شیار زنی را انجام دهید تا دیگر به طور کامل کابینت پی وی سی مورد نظر آماده شود. سپس باید تمام اجزا و قطعات مربوز به کابینت را که آن را طراحی و ساخته اید را به هم اتصال دهید تا بتوانید آن ها را در محل انتخابی نصب کنید. مرحله نصب و مونتاژ آخرین مرحله و از طرفی مهم ترین مرحله هم نیز به شمار می رود چرا که اگر نتوانید قطعات کابینت را درست به هم متصل کنید و یا قطعات متصل شده کابینت را نتوانید به درستی نصب کنید تمامی این مراحل طی شده بیهوده خواهد شد، به همین دلیل این مرحله از حساسیت بالایی برخوردار است.

 

مزایای کابینت های پی وی سی

 

مزایای کابینت های پی وی سی

  • مقاوم به آب و رطوبت
  • برخورداری از استحکام بالا
  • در مقابل آتش سوزی و حریق به طور خودبخودی آتش را می تواند تا حدی مهار کنند.
  • در برابر مواد شیمایی مختلف مانند جوهر نمک، وایتکس و همچنین روغن از خود مقاومت نشان می دهند.
  • معمولا ضد ضربه می باشند.
  • معمولا در دماهای متوسط رو به بالا برای محیط آشپزخانه مانند 60 درجه سانتی گراد شروع به کار میکند.
  • سبک هستند .
  • در برابر حشرات موذی مانند موریانه از خود مقاومت نشان می دهند.
  • زمانی که به عنوان کابینت آشپزخانه پی وی سی استفاده می شوند زیبایی به محیط آشچزخانه می دهند.
  • طراحی و نصب آسان
  • نگهداری و مراقب از آنان بسیار ساده می باشد.

معایب کابینت های پی وی سی  

معایب کابینت های پی وی سی

می توان گفت این کابینت ها بیشتر مزایا داشته تا معایب اما همین مسئله باعث بالا رفتن قیمت کابینت های پی وی سی می شود که یک نوع عیب به حساب می آید. به طور کلی نمی شود یک قیمت کلی و قطعی در مورد این کابینت ها داد زیرا قیمت آنها متناسب با فاکتورهای زیادی مانند نوع طراحی و سایز قابل تغییر است، اما در حالت کلی متناسب با سایر کابینت های دیگر مانند ام دی اف به دلیل مزایایی که در بالا به آن ها اشاره شده است از جمله ضد آب بودن که فاکتور بسیار مهمی است از قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشد.  از دیگر معایب آن ها این است که در رنگ و طرح تنوع آنچنانی ندارند و همانطور که در بالا اشاره شده است معمولا رنگ آنها سفید می باشد.  چون این مدل کابینت ها مقاوم هستند و تجزیه ناپذیر می باشند به محیط زیست آسیب وارد می کنند.

کابینت پی وی سی  

مطلب آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با تعریف و ماهیت کابینت های پی وی سی، انواع آن ها، طرز ساخت و مزایا و معایبی را که این کابینت ها به همراه دارند را آشنا سازیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

2 Comments

  • ببخشید کابینت پی وی سی گرون تره یا کابینت ام دی اف؟

    • با سلام به شما کاربر گرامی، اگر مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که در چندین قسمت به این مطلب اشاره شده است که کابینت پی وی سی مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و رطوبت از خود نشان می دهد به همین دلیل هزینه ان به نسبت به کابینت ام دی اف بیشتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *